kongsi cerita2 menarik

Monday, November 1, 2010

Heliza Nak Jadi Penceramah Motivasi

Setelah menangguhkan pengajiannya selama setahun demi perjuangan dalam Akademi Fantasia 5, Nur Heliza Helmi akhirnya berjaya menamatkan pengajian di Universiti Malaysia Sabah dalam Ijazah Sarjana Muda Sains Pendidikan (Biologi dan Kimia) pada 11 Oktober yang lalu.

“Bukan mudah untuk saya habiskan pengajian ini sebab sepatutnya saya hanya mengambil masa empat tahun tetapi sebab sibuk dengan karier seni, saya terpaksa tangguh pengajian setahun. Paling mengharukan, semasa menerima ijazah, ramai yang menepuk tangan apabila tiba giliran nama saya disebut. Ada yang tidak melepaskan peluang merakamkan gambar saya.
“Saya berhasrat nak sambung pengajian pada peringkat sarjana tetapi bukan dalam masa terdekat ini sebab saya juga baru membuka syarikat produksi,” ujarnya.
Anak kelahiran Kuala Terengganu tekad menyumbangkan ilmu dan motivasi kepada pelajarnya kelak. Malah undangan sebagai penceramah motivasi di sekolah dijadikan sebagai batu loncatan untuk menggapai impian tersebut.

“Saya kena tambahkan ilmu lagi jika mahu menjadi seorang penceramah motivasi yang berjaya kerana saya semakin minat dalam bidang ini. Tidak sangka pula selepas tamat belajar, banyak pula peluang untuk saya memberi ceramah di sekolah,” katanya yang menerima undangan di Sekolah Menengah Kebangsaan Tawau, Sabah untuk bercerita mengenai pemakaian tudung.
Katanya, jadual kerjaya yang ketat tidak pernah menghalang dirinya untuk meluangkan masa memberi motivasi kepada pelajar-pelajar yang telah selesai menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) bagi menggalakkan mereka ke sekolah selepas peperiksaan.
“Selepas ini, saya turut mendapat jemputan untuk memberikan ceramah di sebuah sekolah di Perak. Walaupun sibuk, saya tetap akan cuba memberikan sumbang kepada para pelajar sekali gus dapat mempraktikkan bidang pendidikan yang saya pelajari sebelum ini,” katanya yang mengakui seronok berjumpa dengan pelajar-pelajar sekolah.

No comments:

Post a Comment